شهيد مطهري
معرفی وبلاگ
  • شهید مطهری، مرتضی مطهری، استاد شهید مطهری، استاد مرتضی مطهری، استاد شهید مرتضی مطهری، motahari ،morteza motahari
لوگوی دوستان
    شهید مطهری
    موسسه تبیان
صفحات وبلاگ
اول اينكه مطهري قرآن را تمدن‌ساز مي‌دانست، و ثانيا شهيد مطهري در سال‌هايي به كار تحقيق، تدريس و تبليغ مشغول بود كه موج مخافت حكومت وابسته پهلوي با اسلام از يك سو و موج كاذب و پر جاذبه ماركسيسم از سويي ديگر، بنيادهاي عقيدتي عموم مردم، و اقشار فرهيخته بويژه دانشگاهيان را در معرض خطر جدي قرار داده بود. خطر ماركسيسم و انديشه‌هاي ماركسيستي چنان جدي بود كه باعث گرايش جمعي قابل توجه از جوانان و فرهيختگان آن عصر و شماري از مبارزان به اين مكتب الحادي شد. انحراف گروه مجاهدين خلق و پيدايش گروه فرقان زاييده اين پديده بوده است.
حركت سياسي امام خميني (ره) با هدف براندازي حكومت پهلوي، و حركت علمي و فكري علامه طباطبايي با تدوين كتاب‌هاي خاص فلسفي همچون اصول فلسفه و روش رئاليسم و تربيت شاگردان، تلاشي بود كه براي مقابله با اين دو جبهه انجام مي‌گرفت.
در چنين حال و هوايي شهيد مطهري بسان سنگرباني خستگي‌ ناپذير كه در متن اين تحولات آن هم در تهران و در دانشگاه حضور داشت ، به خوبي با اين آفات و خطرات آگاهي داشت و درست به همين خاطر تمام جد و جهد خود را براي مقابله با آنها به كار گرفت و با بيان و قلم خود با آنها به مبارزه برخاست. و سرانجام در همين راه بدست گروه منحرف فرقان به شهادت رسيد.
 
در چنين شرايطي كه توفان‌هاي سهم آساي دشمنان مغرض و دوستان جاهل، صدمات جبران ناپذيري به پيكره دين و باورهاي مردم مي‌زد، طبيعي است كه استاد شهيد مطهري يكي از موثرترين راه براي مقابله با اين خطرات را پناه آوردن و بهره جستن از قرآن و نشر معارف اين كتاب نور و هدايت ميان عوام و خواص مي‌دانسته است.
درست به همين خاطر تدريس تفسير قرآن براي دانشگاهيان و عموم مردم كه در مسجد الجواد(ع) و در منطقه قلهك تهران كه در طي چند سال متوالي در دهه پنجاه شمسي انجام مي‌گرفت، در دستور كار شهيد مطهري قرار گرفت.
و چنان كه اشاره كرديم وي در اين مدت توفيق ارائه نيمي از تفسير قرآن را يافت. و قصد داشت از اين مباحث به عنوان مقدمه‌اي براي تدوين يك دوره تفسير موضوعي جامع بهره گيرد.
بدون ترديد شهيد مطهري پس از رها كردن دانشكده الاهيات و برخي از ديگر از اشتغالات و با پديد آمدن فضاي بسيار مناسب و مساعد با پيروزي انقلاب اسلامي ، مجالي مناسب يافته بود كه انديشه‌هاي قرآني خود را توسعه و تعميق بخشد. اما دست ننگين تاريك دلان مانع تحقق اين آرمان بلند شد .

منبع: رجا نيوز
 


آمار وبلاگ
  • تعداد بازدید : 172967
  • تعداد نوشته ها : 228
  • تعداد نظرات : 15
  • X