شهيد مطهري
معرفی وبلاگ
  • شهید مطهری، مرتضی مطهری، استاد شهید مطهری، استاد مرتضی مطهری، استاد شهید مرتضی مطهری، motahari ،morteza motahari
لوگوی دوستان
    شهید مطهری
    موسسه تبیان
صفحات وبلاگ

عبير استاد مطهري از آفات انقلاب در كتاب نهضت هاي اسلامي صد ساله اخير تحت عنوان آفات نهضت بيان شده است. استاد در اين كتاب مي گويد: «نهضت ها مانند هم پديده هاي ديگر ممكن است دچار آفت زدگي شود، وظيفه رهبري نهضت است كه پيشگيري كند و اگر احيانا آفت نفوذ كرد با وسايلي كه در اختيار دارد يا بايد در اختيار بگيرد آفت زدايي نمايد.

آفت هاي يك نهضت انقلابي:

شهيد مطهري چند نمونه از آفت هايي را كه ممكن است يك نهضت انقلابي به آنها دچار شود را ذكر مي نمايد.

1- ناتمام ماندن نهضت
استاد مطهري يكي از آفات مهم نهضت ها را عدم تحقق اهداف و آرمان هاي نهايي آنها ذكر مي كند و اين مشكل را ناشي از نقص در رهبري مي داند. او مي گويد كه در صد سال اخير نهضت هايي را كه روحانيت آنها را رهبري كرده داراي يك نقيصه بوده اند و آن اين است كه تا مرحله پيروزي پيش رفته اند ولي پس از آن راه خود را ادامه نداده اند. لذا استاد نگران وقوع چنين مشكلي براي نهضت اسلامي مردم ايران است.

2- نفوذ انديشه هاي بيگانه
هنگامي كه يك نهضت اوج مي گيرد و دشمن مشاهده مي نمايد كه توان مقابله و مهار آن را ندارد سعي مي كند تا روح مكتب را تغيير دهد و جهت آن را در مورد انقلاب اسلامي ايران كه در كنار خود جريان ها و مكاتب گوناگون ماركسيستي و ماترياليستي را كه بعضا با مارك اسلامي هم عرضه مي شوند مشاهده مي نمايد را بسيار زياد مي داند و نسبت به آن هشدار مي دهد. او در كتاب نهضت هاي اسلامي در صد سال اخير مي گويد: «من به عنوان يك فرد مسئول به مسئوليت الهي، به رهبراي عظيم الشأن نهضت اسلامي كه براي همه شان احترام فراوان قائلم، هشدار مي دهم و بين خود و خداي متعال اتمام حجت مي كنم كه نفوذ و نشر انديشه هاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارك اسلامي اعم از آنكه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطري است كه كيان اسلام را تهديد مي كند.

3- رخنه فرصت طلبان
افراد فرصت طلب و دشمنان دوست نما در هنگامه اوج گيري نهضت ها معمولا با همرنگ كردن خود با توده مردم در صدد دستيابي به اهداف خود هستند كه همانا انحراف نهضت از مسير اصلي خود است. استاد مطهري با بهره گيري از تجربه مشروطيت ، غفلت رهبران نهضت و پيروان آنان را عامل رخنه فرصت طلبان ميداند و به رهبران انقلاب توصيه مي كند كه در تمام مراحل انقلاب هشيارانه به راه خود ادامه دهند.

4- ابهام طرح هاي آينده

از ديگر آفاتي كه ممكن است نهضت ها با ابتلا به آنها از ادامه راه خود باز بمانند از نظر استاد، آن است كه بعد از پيروزي نهضت، هيچ گونه طرح مشخص و مدوني براي اداره جامعه و رفع مشكلات نداشته باشند استاد مطهري (ره) معتقد است كه روحانيت و رهبران انقلاب اسلامي بايد با بهره گيري از فرهنگ غني اسلام طرح هاي آينده نهضت را مشخص نمايند.

5- تجددگرايي افراطي
استاد شهيد مرتضي مطهري يكي ديگر از آفات نهضت اسلامي را افراط و تفريط در نهضت ها مي داند و منش اعتدال را براي مردم و رهبران نهضت ها توصيه مي نمايد. نگراني استاد آن است كه سليقه ها و مدهاي زمانه بر معيارهاي صحيح تصميم گيري و زندگي مردم غلبه كند در واقع استاد تجددگرايي افراطي را آراستن اسلام به آنچه از اسلام نيست و پيراستن آن از آنچه اسلام حقيقي است مي داند و لذا رنگ زمانه را پذيرفتن را آفتي براي نهضت اسلامي مي داند.



آمار وبلاگ
  • تعداد بازدید : 172837
  • تعداد نوشته ها : 228
  • تعداد نظرات : 15
  • X